اختلال یادگیری ریاضی که به نام دیسکالکلیا نیز شناخته می شود، یک بیماری عصبی است که بر توانایی فرد در یادگیری و درک مفاهیم ریاضی تأثیر می گذارد.
تخمین زده می شود که حدود 5 تا 7 درصد از جمعیت دچار دیسکالولیا هستند که آن را به یک بیماری نسبتاً شایع تبدیل می کند.
افراد مبتلا به اختلال حساب اغلب با عملیات ریاضی پایه مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم دست و پنجه نرم می کنند. آنها همچنین ممکن است با مفاهیم ریاضی پیشرفته تر مانند جبر، هندسه و حساب دیفرانسیل و انتگرال مشکل داشته باشند.
دیسکالکولیا می تواند خود را به روش های مختلفی نشان دهد و علائم آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
علائم و نشانه ها
برخی از علائم رایج دیسکالکولیا شامل مشکلات زیر است:
- درک و کار با اعداد
- شناسایی و دستکاری نمادهای عددی
- شمارش و ترتیب اعداد
- به یاد آوردن حقایق و فرمول های ریاضی
- تخمین و مقایسه مقادیر
- درک روابط و اندازه گیری های فضایی
- پیروی از روش ها و الگوریتم های ریاضی
افراد مبتلا به دیسکالکلولیا ممکن است در زمینه های دیگر عملکرد شناختی مانند حافظه کاری، توجه و استدلال فضایی نیز دچار مشکل شوند. آنها ممکن است در کارهایی که نیاز به به خاطر سپردن و دستکاری اطلاعات دارند، مانند ریاضیات ذهنی یا حل مسئله، مشکل داشته باشند.
دلایل دقیق دیسکالکولیا به خوبی شناخته نشده است، اما محققان معتقدند که ممکن است به تفاوت در ساختار و عملکرد مغز مربوط باشد. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیسکالکلولیا در روشی که مغزشان اطلاعات عددی را پردازش می کند، به ویژه در لوب جداری، که مسئول استدلال فضایی و پردازش ریاضی است، تفاوت هایی دارند.
اختلال یادگیری ریاضی می تواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیت تحصیلی و حرفه ای فرد داشته باشد. این می تواند موفقیت در کلاس های ریاضی را که اغلب برای بسیاری از رشته های دانشگاهی و حرفه ای مورد نیاز است، دشوار کند. همچنین میتواند انجام کارهای روزمره را که به مهارتهای ریاضی نیاز دارند، مانند بودجهبندی، نکات محاسبه، یا اندازهگیری مواد لازم برای پخت و پز، دشوار کند.
درمان اختلال یادگیری ریاضی
کاردرمانی می تواند برای افراد مبتلا به اختلالات یادگیری ریاضی که به نام دیسکالکلیا نیز شناخته می شود، مفید باشد. کاردرمانگران میتوانند با افراد کار کنند تا استراتژیهایی را برای بهبود مهارتهای ریاضی و غلبه بر چالشهای مربوط به دیسالکلولیا ایجاد کنند.
برخی از استراتژی هایی که یک کاردرمانگر ممکن است استفاده کند عبارتند از:
وسایل کمک بصری: استفاده از وسایل کمک بصری مانند خطوط عددی و نمودارها می تواند به افراد مبتلا به اختلال در محاسبه بهتر مفاهیم ریاضی را درک کند.
فعالیتهای عملی: درگیر شدن در فعالیتهای عملی مانند بلوکهای ساختمانی، پازلها و بازیها میتواند به افراد مبتلا به اختلال در محاسبه کمک کند تا آگاهی فضایی و مهارتهای حل مسئله خود را توسعه دهند.
تمرینات حافظه: تمرینات حافظه می تواند به افراد مبتلا به اختلال حساب کمک کند تا توانایی خود را در به خاطر سپردن اعداد و فرمول های ریاضی بهبود بخشند.
یادگیری چند حسی: استفاده از رویکرد چند حسی برای یادگیری، مانند ترکیب محرک های دیداری، شنیداری و لامسه، می تواند به افراد مبتلا به اختلال در محاسبه بهتر مفاهیم ریاضی کمک کند.
ابزارهای کمکی : توصیه به استفاده از فناوری، مانند ماشین حساب یا برنامه های ریاضی، برای کمک به محاسبات و حل مسئله
توجه به این نکته مهم است که کاردرمانی تنها یکی از منابع متعددی است که می تواند برای افراد مبتلا به اختلال حسابی مفید باشد. منابع دیگر ممکن است شامل تدریس خصوصی، برنامه های آموزشی تخصصی، و افزایش زمان حضور در کلاس درس باشد.
بیشتر بخوانید :