بیماری پارکینسون یک اختلال حرکتی عصبی است. علائم شایع شامل لرزش، کندی حرکت، سفت شدن عضلات، راه رفتن ناپایدار و مشکلات تعادل و هماهنگی است. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. اکثر بیماران می توانند با داروها کیفیت زندگی خود را حفظ کنند. در برخی بیماران، جراحی می تواند به بهبود علائم کمک کند.

بیماری پارکینسون یک بیماری سیستم عصبی است که بر توانایی شما برای کنترل حرکت تأثیر می گذارد. این بیماری معمولاً به آرامی شروع می شود و با گذشت زمان بدتر می شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید، ممکن است دچار لرزش، سفتی عضلات و مشکل در راه رفتن و حفظ تعادل و هماهنگی خود شوید. با بدتر شدن بیماری، ممکن است در صحبت کردن، خوابیدن، مشکلات ذهنی و حافظه، تغییرات رفتاری و علائم دیگر دچار مشکل شوید.

حدود 50 درصد مردان بیشتر از زنان به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند. بیشتر در افراد 60 سال و بالاتر دیده می شود. با این حال، تا 10٪ از بیماران قبل از 50 سالگی تشخیص داده می شوند.

دانشمندان جهش های ژنی مرتبط با پارکینسون را کشف کرده اند.

برخی اعتقادات وجود دارد که برخی از موارد شروع زودرس بیماری پارکینسون – بیماری که قبل از 50 سالگی شروع می شود – ممکن است ارثی باشد. دانشمندان یک جهش ژنی را در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون شناسایی کردند که مغزشان حاوی اجسام لوئی است که توده هایی از پروتئین آلفا سینوکلئین هستند. دانشمندان در حال تلاش برای درک عملکرد این پروتئین و ارتباط آن با جهش های ژنتیکی هستند که گاهی در بیماری پارکینسون و در افراد مبتلا به نوعی زوال عقل به نام زوال عقل لووی دیده می شود.

چندین جهش ژنی دیگر در پارکینسون نقش دارند. جهش در این ژن ها باعث عملکرد غیر طبیعی سلول می شود که بر توانایی سلول های عصبی برای آزادسازی دوپامین تأثیر می گذارد و باعث مرگ سلول های عصبی می شود. محققان هنوز در تلاشند تا کشف کنند چه چیزی باعث جهش این ژن ها می شود تا بفهمند چگونه جهش های ژنی بر پیشرفت بیماری پارکینسون تأثیر می گذارد.

دانشمندان فکر می کنند که حدود 10 تا 15 درصد از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است دارای یک جهش ژنتیکی باشند که آنها را مستعد ابتلا به این بیماری می کند. عوامل محیطی نیز دخیل هستند که به طور کامل شناخته نشده اند.

علائم بیماری پارکینسون

• لرزش: لرزش در دست ها و بازوهای شما شروع می شود. همچنین ممکن است در فک یا پای شما رخ دهد. در مراحل اولیه بیماری، معمولا فقط یک طرف بدن یا یک اندام تحت تاثیر قرار می گیرد. با پیشرفت بیماری، لرزش ممکن است گسترش بیشتری پیدا کند. با استرس بدتر می شود. لرزش اغلب در هنگام خواب و زمانی که دست یا پای شما حرکت می کند ناپدید می شود.
  • کندی حرکت: این کاهش سرعت حرکت است و ناشی از کندی مغز شما در انتقال دستورات لازم به قسمت‌های مناسب بدن است. این علامت غیر قابل پیش بینی است و می تواند به سرعت از بین برود. یک لحظه ممکن است به راحتی حرکت کنید، لحظه دیگر ممکن است اصلاً برای حرکت و انجام کارهایی مانند لباس پوشیدن، حمام کردن یا بلند شدن از صندلی به کمک نیاز داشته باشید. حتی ممکن است هنگام راه رفتن پاهای خود را بکشید.
  • ماهیچه های سفت / سفت اندام: سفتی ناتوانی ماهیچه های شما در شل شدن طبیعی است. این سفتی ناشی از انقباض کنترل نشده عضلات شماست و باعث می شود که نتوانید آزادانه حرکت کنید. ممکن است در عضلات آسیب دیده درد یا درد داشته باشید و دامنه حرکتی شما محدود باشد.
  • راه رفتن ناپایدار و مشکلات تعادل و هماهنگی: ممکن است یک تمایل به جلو داشته باشید که احتمال افتادن در هنگام ضربه خوردن را افزایش می دهد. ممکن است گام‌های کوتاهی در حرکت کردن بردارید، در شروع راه رفتن مشکل داشته باشید و در هنگام راه رفتن به سختی بایستید و بازوهای خود را به طور طبیعی تکان ندهید. ممکن است وقتی می خواهید قدمی بردارید احساس کنید پاهایتان به زمین چسبیده است.
  • پیچ خوردگی عضلانی، اسپاسم یا گرفتگی عضلات (دیستونی). ممکن است یک گرفتگی دردناک در پا یا انگشتان پیچ خورده و فشرده شده داشته باشید. دیستونی می تواند در سایر قسمت های بدن رخ دهد.

سایر علائم

• کاهش حالات چهره: ممکن است با تشدید بیماری لبخند نزنید یا پلک نزنید. صورت شما فاقد بیان است
  • تغییرات گفتار/صدا: گفتار ممکن است سریع باشد، نامفهوم شود یا لحن نرمی داشته باشد. ممکن است قبل از صحبت تردید کنید. زیر و بمی صدای شما ممکن است بدون تغییر (یکنواخت) شود.
  • دستخط تغییر می کند: ممکن است دست خط شما کوچکتر و خواندن آن دشوارتر شود.
  • افسردگی و اضطراب.
  • مشکلات جویدن و بلع، آب دهان.
  • مشکلات ادراری
  • مشکلات ذهنی “تفکر” / مشکلات حافظه.
  • توهم / هذیان.
  • یبوست.
  • از دست دادن بویایی.
  • اختلالات خواب از جمله اختلال در خواب، اجرای رویاهای خود و سندرم پای بی قرار.
  • درد، عدم علاقه (بی علاقگی)، خستگی، تغییر وزن، تغییرات بینایی.
  • فشار خون پایین.

چه چیزی باعث بیماری پارکینسون می شود؟

بیماری زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های عصبی (نورون‌ها) در ناحیه‌ای از مغز به نام جسم سیاه دچار اختلال شده یا می‌میرند. این سلول‌ها معمولاً دوپامین، یک ماده شیمیایی (انتقال‌دهنده عصبی) تولید می‌کنند که به سلول‌های مغز کمک می‌کند تا با هم ارتباط برقرار کنند (سیگنال‌ها، «پیام‌ها» را بین نواحی در مغز منتقل می‌کند). هنگامی که این سلول های عصبی دچار اختلال می شوند یا می میرند، دوپامین کمتری تولید می کنند. دوپامین به ویژه برای عملکرد ناحیه دیگری از مغز به نام گانگلیون پایه مهم است. این ناحیه از مغز مسئول سازماندهی دستورات مغز برای حرکت بدن است. از دست دادن دوپامین باعث ایجاد علائم حرکتی در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون می شود.

افراد مبتلا به این بیماری یک انتقال دهنده عصبی دیگر به نام نوراپی نفرین را نیز از دست می دهند. این ماده شیمیایی برای عملکرد صحیح سیستم عصبی سمپاتیک مورد نیاز است. این سیستم برخی از عملکردهای خودمختار بدن مانند هضم، ضربان قلب، فشار خون و تنفس را کنترل می کند. از دست دادن نوراپی نفرین باعث برخی از علائم غیر مرتبط با حرکت بیماری پارکینسون می شود.

کلمات مرتبط :

کاردرمانی پارکینسون – توانبخشی پارکینسون – کاردرمانی در شمس آباد – کاردرمانی در مجیدیه