درمان بیماری پارکینسون

هیچ درمانی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد. با این حال، داروها و سایر درمان ها می توانند به کاهش برخی از علائم شما کمک کنند. ورزش می تواند به طور قابل توجهی به علائم پارکینسون شما کمک کند. علاوه بر این، فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی می تواند به مشکلات راه رفتن و تعادل، چالش های خوردن و بلع و مشکلات گفتاری کمک کند. جراحی برای برخی از بیماران یک گزینه است.

درمان بیماری پارکینسون

همانطور که گفته شد روشهای توانبخشی کمک زیادی به بهبود علائم پارکینسون و افزایش کیفیت زندگی مبتلایان به این بیماری می کنند.

کاردرمانی به افراد کمک می کند تا به فعالیت های روزانه خود مانند کار، خرید مواد غذایی، آشپزی، نظافت و مراقبت از یکی از اعضای خانواده خود بازگردند. هدف این است که به فرد مبتلا به بیماری پارکینسون کمک شود تا تا حد امکان مستقل عمل کند.

یک کاردرمانگر در توانبخشی و درمان بیماری پارکینسون برای تعیین اینکه فرد باید روی کدام مهارت ها کار کند، از فرآیندی به نام اصلاح و جبران استفاده می کند. او ابتدا وظایف فیزیکی، شناختی، ادراکی و بصری مورد نیاز برای انجام یک فعالیت را تجزیه و تحلیل می کند و تعیین می کند که فرد در هر یک از آن زمینه ها چقدر خوب عمل می کند.

سپس درمانگر مهارت های مورد نیاز برای انجام ایمن یک کار خاص را به فرد آموزش می دهد. در صورت لزوم، درمانگر در مورد نحوه استفاده از تجهیزات مانند عصا، واکر و ویلچر نیز راهنمایی ارائه می دهد.

گفتاردرمانی نیز در درمان بیماری پارکینسون نقش بسزایی دارد.

بیماری پارکینسون می‌تواند بسیاری از جنبه‌های مختلف ارتباط را تحت تأثیر قرار دهد، از جمله توانایی به خاطر سپردن کلمات خاص، نحوه صدا و بلندی آن، و حالات چهره. تأثیر بیماری پارکینسون بر مهارت های ارتباطی افراد بسته به نحوه پیشرفت بیماری می تواند جزئی یا قابل توجه باشد.

برای برخی افراد، تغییرات در گفتار و صدا ممکن است اولین نشانه بیماری پارکینسون باشد. دیگران ممکن است تا زمانی که سال‌ها به این عارضه مبتلا نشده باشند، به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار نگیرند. همانطور که بیماری پارکینسون پیشرفت می کند، می تواند بر توانایی فرد برای درگیر شدن در گفتگو تأثیر بگذارد.

یک متخصص گفتاردرمانی این جنبه های ارتباط و تأثیر آنها را بر تعاملات اجتماعی و کیفیت زندگی یک فرد ارزیابی و تجزیه و تحلیل می کند.

مشکلات دیگری مانند حجم کم، تفکیک ضعیف کلمات و گفتار عجولانه نیز در طی گفتار درمانی درمان می شود.

چه داروهایی برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود؟

پزشک شما از نزدیک با شما همکاری خواهد کرد تا بر اساس شدت بیماری در زمان تشخیص، عوارض جانبی دسته دارویی و موفقیت یا عدم موفقیت در کنترل علائم داروهایی که امتحان می‌کنید، بهترین برنامه درمانی را برای شما ایجاد کند.

داروها با بیماری پارکینسون مبارزه می کنند:

• کمک به سلول های عصبی در مغز برای ساخت دوپامین.
  • تقلید از اثرات دوپامین در مغز.
  • مسدود کردن آنزیمی که دوپامین را در مغز تجزیه می کند.
  • کاهش برخی علائم خاص بیماری پارکینسون.

برای درمان خدمات توانبخشی در پروسه درمان بیماری پارکینسون می توانید به کلینیک توانبخشی چاوان در شرق تهران مراجعه بفرمایید.

کلمات مرتبط:

کاردرمانی در شمس آباد – کاردرمانی در مجیدیه – گفتاردرمانی در شمس آباد – گفتاردرمانی در مجیدیه