درمان شناختی رفتاری (CBT) یک تکنیک درمانی کوتاه مدت است که می تواند به افراد کمک کند با تغییر الگوهای فکری خود راه های جدیدی برای رفتار پیدا کنند.

CBT بر این فرض استوار است که نحوه تفکر و تفسیر افراد از رویدادهای زندگی بر رفتار و احساس آنها تأثیر می گذارد.

جلسات درمانی بر کاوش و توسعه روش هایی برای مقابله با چالش ها و رفتارهایی که روزانه بروز می کنند تمرکز دارد. این نوع درمان می تواند در درمان افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی و سایر بیماری های روانی موثر باشد.

درمان شناختی رفتاری اغلب شامل 5 تا 20 جلسه انفرادی است، اگرچه برخی افراد ممکن است بیشتر داشته باشند. همچنین می تواند به صورت جلسات گروهی باشد.

CBT نوعی روان درمانی است که بر چگونگی تأثیر افکار، باورها و نگرش ها بر احساسات و رفتارها تمرکز دارد.

CBT به چندین باور متکی است، از جمله:

  • طرز فکر و رفتار غیر مفید می تواند منجر به پریشانی روانی شود.
  • افراد می توانند روش های مفیدتری برای تفکر و رفتار بیاموزند.
  • عادات جدید می تواند علائم شرایط روحی و جسمی را تسکین دهد و به افراد اجازه دهد تا به روش های مفیدتری عمل کنند.

نظریه اصلی این است که مشکلات ناشی از رویدادها و معانی است که مردم برای آنها قائل هستند. افکار غیر مفید می توانند عملکرد مطمئن در موقعیت های مختلف را برای فرد دشوار کنند.

درمان شناختی رفتاری می تواند به فرد کمک کند تا تغییرات مثبتی در احساس و رفتار خود ایجاد کند. همچنین می تواند افراد را با استراتژی های مقابله ای مجهز کند که به آنها در مقابله با چالش ها کمک می کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که CBT می‌تواند از افراد مبتلا به افسردگی، اختلال هراس و سایر شرایط سلامتی حمایت کند. همچنین شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد می تواند به تسکین درد مزمن کمک کند.

یک دوره CBT شامل یک سری جلسات است که در آن یک مشاور و یک فرد یا گروه به طور منظم با یکدیگر ملاقات می کنند و با هم همکاری می کنند. مشاوران معمولاً این جلسات را هر هفته برگزار می کنند.

برخی از اشکال روان درمانی بر نگاه کردن به گذشته برای درک احساسات فعلی تمرکز می کنند. در عوض، CBT بر افکار و باورهای فعلی تمرکز دارد. بر نیاز به شناسایی، به چالش کشیدن و تغییر نحوه نگرش شخص به یک موقعیت تاکید می کند.

هنگامی که یک فرد به یک موقعیت خاص به روشی مفیدتر نگاه می کند، ناراحتی او اغلب کاهش می یابد، و سپس می تواند اقداماتی انجام دهد یا تصمیماتی بگیرد که به احتمال زیاد در دراز مدت به او کمک کند.

اهداف درمان شناختی رفتاری

  • ایجاد آگاهی از افکار ناخود آگاه و غیر مفید
  • مفروضات اساسی را که ممکن است مفید نباشند به چالش بکشید
  • بین حقایق و افکار غیر مفید تمایز قائل شوید
  • روشی مفیدتر برای تفکر و دیدن موقعیت ها ایجاد کنید

موارد کاربرد درمان شناختی رفتاری

  • اختلال هراس
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • اختلال اضطراب فراگیر
  • بیخوابی
  • اضطراب اجتماعی
  • سوء مصرف مواد و اعتیاد
  • اختلال شخصیت
  • فوبیاها
  • اختلالات اشتها مانند پرخوری عصبی یا کم خوری عصبی

 

 

کلمات مرتبط :

درمان شناختی رفتاری – کاردرمانی ذهنی – کاردرمانی در مجیدیه – کاردرمانی در شمس آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست