علائم اختلال یادگیری
اختلالات یادگیری (LD’s) زمانی تشخیص داده می شود که کودک با یک مهارت یا موضوع تحصیلی خاص مانند ریاضی یا خواندن مشکل جدی داشته باشد. اختلالات یادگیری با شکافی بین آنچه از نظر رشد انتظار می رود کودک بتواند انجام دهد و آنچه که واقعاً قادر به انجام آن است، تعریف می شود. به عنوان مثال، کودکی که مشکلی برای هماهنگی با همسالان خود از راه های دیگر ندارد، اما در تحصیل بسیار عقب مانده است.
اگرچه برخی از اختلالات، مانند اوتیسم، می توانند و اغلب در طول سال های پیش دبستانی و ابتدایی کودک تشخیص داده می شوند، اختلالات یادگیری معمولاً تا زمانی که بچه ها کمی بزرگتر شوند آشکار نمی شوند ، زمانی که آنها فرصتی برای قرار گرفتن در معرض یادگیری قرار بگیرند.
این تا حدی به این دلیل است که وقتی نوبت به یادگیری اولیه میرسد، کودکان مهارت های خود را با سرعت های مختلف توسعه می دهند و علائم اختلال یادگیری مشخص می شود.
کودکی که به نظر می رسد در نوشتن حروف یا خواندن کلمات کوتاه از همسالان خود عقب است، ممکن است فقط به کمی زمان نیاز داشته باشد تا به عقب بیفتد. حضور در انتهای کلاس کوچکتر یا بزرگتر می تواند به این معنی باشد که برخی از کودکان کمی جلوتر یا عقب تر از دانش آموزان دیگر هستند و درست مانند بزرگسالان، کودکان مختلف نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارند.
یکی از کودکان ممکن است در شمارش مهارت داشته باشد اما برای نوشتن نام خود دچار مشکل شود، در حالی که کودک دیگری ممکن است در اوایل کلمات اساسی را بخواند اما با اعداد مشکل داشته باشد. همانطور که آنها رشد می کنند و بالغ می شوند، معمولاً توانایی های آنها یکسان می شود.
با این حال، برای برخی از کودکان، این مشکلات یادگیری اولیه ممکن است نشانه مشکلات تحصیلی آینده باشد و اگرچه ممکن است بچه ها در سنین پیش دبستانی و اوایل مهدکودک برای تشخیص رسمی خیلی کوچک باشند، حمایت و در صورت لزوم مداخله زودهنگام می تواند مزایای بزرگی داشته باشد.
اولین علائم اختلال یادگیری
در کودکان کوچک تر، چالش های یادگیری مانند کودکان بزرگ تر به نظر نمیرسد، زیرا کاری که از آنها خواسته میشود بسیار کم تر است. با این حال، برخی مسائل خاص وجود دارد که ممکن است نشان دهد کودک با برخی مهارت های اولیه خاص دست و پنجه نرم میکند.
ممکن است کودکانی را ببینید که برای یادگیری درست در دست گرفتن مداد رنگی تلاش میکنند، در استفاده از ظروف غذا خوری مشکل دارند، یا حتی از رنگآمیزی یا کشیدن اشکال دوری میکنند، زیرا از نظر فیزیکی برایشان سخت است. تشخیص زودهنگام این مسائل به والدین این فرصت را می دهد که از حمایت هایی مانند کاردرمانی برای تقویت این مهارت ها استفاده کنند تا بعداً به مانعی برای یادگیری تبدیل نشوند.
مشکل در درک یا استفاده از زبان می تواند نشانه ای از این باشد که کودک ممکن است بعداً به اختلال یادگیری مبتنی بر زبان تشخیص داده شود. کارکردهای مختلف زبان وجود دارد که ممکن است مختل شود. کودکان ممکن است با زبان دریافتی مشکل داشته باشند، به این معنی که در درک کلماتی که می شنوند یا می خوانند مشکل دارند. یا می توانند با زبان بیانی دست و پنجه نرم کنند ، در استفاده از کلمات برای بیان خود مشکل دارند. کودکان نیز ممکن است با هر دو مشکل داشته باشند.
اگرچه بیشتر کودکان در سال های پیش دبستانی به سختی کلمات پایه را میخوانند، اما مهارت هایی را می سازند که اجزای سازنده خواندن را به روش های دیگری می سازند.
وقتی کودکان تازه شمارش را یاد میگیرند، محاسبات ریاضی ممکن است برایشان دشوار باشد. اگر در پایان کلاس اول، یک کودک واقعاً مفهوم اصلی جمع را درک نمی کند، قطعاً باعث نگرانی میشود.
اگر متوجه شدید فرزندتان در طول یک فعالیت خاص، مانند کشیدن اشکال یا ساختن با بلوک ها، اغلب ناامید یا ناراحت می شود، ممکن است نشانه ای باشد که مهارت های مورد نیاز برای آن نوع یادگیری برای او چالش برانگیز است. اگر کاری وجود دارد که کودک تمایلی به انجام آن ندارد یا وقتی از او خواسته میشود واقعاً ناراحت میشود، احتمالاً به این دلیل است که این کار سخت است و این می تواند از علائم اختلال یادگیری است.
مقالات مرتبط :