مشکلات گفتار و زبان در اوتیسم یکی از چالش های بزرگی است که والدین و اطرافیان کودک اوتیسم با آن روبرو هستند. افراد مبتلا به اوتیسم در زمینه مهارت های ارتباطی و اجتماعی چالش هایی دارند. آنها همچنین رفتارهای تکراری یا علایق محدودی دارند. آسیب شناسان گفتار و زبان می توانند کمک کنند. افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در زمینه مهارت های ارتباطی و اجتماعی چالش هایی دارند. اغلب مکالمه برای آن ها دشوار است و ممکن است متوجه نشانه های اجتماعی نشوند. برخی از افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است اصلا صحبت نکنند و برخی دیگر در صحبت کردن مشکلی نداشته باشند. همه افراد مبتلا به اوتیسم درجاتی از چالش در برقراری ارتباط (مانند دوست یابی یا حفظ روابط در مدرسه یا محل کار) دارند.
افراد مبتلا به اوتیسم همچنین دارای نوعی علایق محدود یا رفتارهای تکراری هستند. آنها ممکن است بر روی یک موضوع تمرکز کنند، مانند ماشین ها یا یک برنامه تلویزیونی، یا ممکن است به یک شی یا فعالیت خاص وابسته باشند. یک فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است تغییرات در برنامه خود یا تغییر در روش انجام کاری را دوست نداشته باشد. اوتیسم بسته به میزان تأثیر این چالش ها بر زندگی روزمره می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.
علائم و نشانه های اوتیسم
شما اغلب می توانید علائم و نشانه های اوتیسم را در کودکان بسیار کوچک مشاهده کنید. اما، گاهی اوقات، این علائم و نشانه ها چندان قابل توجه نیستند – و ممکن است تا سن مدرسه یا حتی بزرگسالی تشخیص داده نشوند. مشکلات گفتار و زبان در اوتیسم در بسیاری از کودکان اوتیستیک دیده می شود. علائم و نشانه ها ممکن است با افزایش سن فرد تغییر کند، اما افراد اوتیستیک احتمالاً در ارتباط، مهارت های اجتماعی و رفتار با چالش هایی روبرو هستند.
ارتباط شامل درک، صحبت کردن، خواندن و نوشتن است. یک فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است چالش هایی داشته باشد در:
- درک و استفاده از حرکاتی مانند اشاره یا تکان دادن.
- درک و استفاده از کلمات؛
- یادگیری خواندن یا نوشتن—بعضی از کودکان مبتلا به اوتیسم زود می خوانند اما آنچه را که می خوانند نمی فهمند (به این حالت هایپرلکسیا می گویند).
یک فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است :
- از دست دادن کلمات اولیه از جمله مشکلات گفتار و زبان در اوتیسم است.
- ناتوانی در درک صحبت های اطرافیان
- کلمات یا عباراتی را که اخیراً شنیده اند یا روزها یا هفته ها قبل شنیده اند را تکرار کند (به این حالت اکولالیا می گویند).
- استفاده از صدای رباتیک یا آواز خواندن.
خیلی کم صحبت کند یا اصلاً صحبت نکند. - از رفتارهای چالش برانگیز به جای کلمات یا حرکات برای بیان آنچه می خواهند استفاده کنید.
یک فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است در ارتباط با دیگران چالش هایی داشته باشد. ممکن است به نظر برسد که آنها علاقه ای به دیگران یا دوست یابی ندارند.
ممکن است برای یک فرد مبتلا به اوتیسم سخت باشد :
- به اشتراک گذاشتن توجه با شخص دیگری و تمرکز بر روی همان شی یا رویداد.
- به بازی با دیگران بپیوندد و اسباب بازی ها را به اشتراک بگذارد.
- هنگامی که دیگران آنها را به بازی یا صحبت دعوت می کنند پاسخ دهد.
- درک احساسات دیگران؛
- دوست پیدا کند
فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است:
- تکرار برخی رفتارها، از جمله حرکات دست یا بدن؛
- به دلایل نامعلوم گریه کند، بخندد یا عصبانی شود.
- در تغییر از یک فعالیت به فعالیت دیگر مشکل دارد.
- ناراحت شدن از صداها، بوها یا بافت های خاص؛
- غذاها را بر اساس ظاهر یا بافت انتخاب کند.
- فقط به چند موضوع یا موضوع علاقه نشان دهد.
درمان مشکلات گفتار و زبان در اوتیسم
متخصصان گفتاردرمانی اوتیسم نقش مهمی در درمان اوتیسم و بهبود گفتار و زبان در اوتیسم دارند. آنها می توانند به فرد مبتلا به اوتیسم در ایجاد مهارت های ارتباطی و اجتماعی در محیط های مختلف مانند خانه، مدرسه و محل کار کمک کنند. متخصصان گفتاردرمانی اتیسم همچنین می تواند به فرد کمک کند تا در صورت نیاز به کمک در برقراری ارتباط، استفاده از AAC را یاد بگیرد. گفتاردرمانگران برای درمان مشکلات گفتار و زبان در اوتیسم ممکن است با فرد به تنهایی یا در گروه های کوچک کار کنند. گروه ها می توانند به فرد اوتیستیک کمک کنند تا مهارت های خود را با دیگران تمرین کند.
بسته به نیاز فرد، گفتاردرمانگران ممکن است بر روی برخی از مهارت های زیر کار کنند:
- کنار آمدن با دیگران در کارهای مختلف
- با استفاده از انواع پشتیبانی های ارتباطی
- به نوبت در گفتگو
- حرکت از یک کار به کار دیگری
- پذیرش تغییر و گسترش علایق، از جمله امتحان کردن غذاها و فعالیت های جدید
- مهارت های خواندن و نوشتن
گفتاردرمانگران همچنین ممکن است به خانواده ها و یا مراقبان کودک بیاموزند که چگونه با کودک خود بازی کنند و در حین آموزش مهارت هایی مانند :
- صحبت کردن در مورد آنچه کودک می گوید و انجام می دهد.
- ارائه کمک کافی برای تکمیل یک کار در حالی که به کودک اجازه می دهد خودش آن را انجام دهد.
هم گفتاردرمانگرها و هم درمانگران مهارت های اجتماعی با کودکان و بزرگسالان اوتیستیک برای غلبه بر تأخیر گفتار عملی کار می کنند. خانواده و دوستان نیز می توانند با آموزش فعال، الگوبرداری و ایفای نقش الگوهای گفتاری مناسب و استفاده از زبان کمک کنند. برخلاف برخی درمانها، گفتار درمانی و مهارتهای اجتماعی میتوانند تفاوت قابل توجهی برای کودکان و بزرگسالان اوتیستیک ایجاد کنند.